ژنی که بر چگونگی تجمع چربی در برخی از زنان تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به دیابت را در آنها افزایش می دهد

17 آوریل 2018- یک تغییر طبیعی در ژن KLF14 سبب می گردد چربیها در برخی زنان در ناحیه ی شکم و رانها ذخیره شود و آنها را در معرض خطر بسیار بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می دهد. بطور بی رحمانه ای این ژن وابسته به جنس است بطوریکه خطر ابتلا به دیابت برای مردانی که حامل همین واریته ی ژنی هستند، بسیار پایین تر از زنان است، اما برخی از زنان با همین واریته ی ژنی، بسته به اینکه این ژن را از مادر یا پدرشان دریافت کرده اند، می توانند لاغر بمانند.
پرفسور Mete Civelek ، از دانشکده ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا، گفت: اگر شما به صورت تصادفی، نسخه ی خطرناک این ژن را از مادر خود به ارث ببرید، شما در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می گیرید. اگر شما زن هستید، خطر ابتلای شما به دیابت حتی بالاتر است - 28 درصد بالاتر از مردی که همین ژن را از پدرش به ارث برده است. به دلایلی که ما هنوز نمی دانیم، این ژن در زنان بیش از مردان فعال بوده و یا خطر ابتلا به دیابت را در زنان بیش از مردان افزایش می دهد.

این کشف نشان می دهد که پزشکان ممکن است بتوانند روزی تغییرات ژنی را با داروها برای کاهش خطر ابتلا به دیابت هدف قرار دهند.  پرفسور   Kerrin S. Small از دانشکده کینگ لندن، اشاره کرد:   KLF14 یکی از قوی ترین عوامل خطر شناخته شده ی ژنتیکی برای دیابت نوع 2 در زنان است، اکنون ما می دانیم که در چه جایی از بدن و در چه کسانی این ژن عمل می کند، بنابراین ما می توانیم جستجوی خود را برای یافتن یک استراتژی بالقوه برای تغییر خطر ابتلا به دیابت آغاز کنیم.

ژن ها و خطر دیابت

تاکنون، تحقیقات در مورد عوامل ژنتیکی تعیین کننده ی خطر ابتلا به دیابت، به اثرات ژن ها بر لوزالمعده و انسولین تولید شده توسط پانکراس، اشاره کرده است. اما این یافته های جدید نشان می دهد که چربی نیز می تواند در این موضوع مقصر باشد. در این مورد، این تغییر ژنی اثرات چشمگیری بر روی سلولهای چربی در شکم و ران زنان ایجاد می کند و باعث می شود که سلول ها بزرگتر شوند اما تعداد آنها کمتر گردد. پرفسور  Civelek، از گروه مهندسی پزشکی بیوتکنولوژی و مرکز ژنومیک بهداشت عمومی UVA  اشاره کرد: این ژن فقط در بافت چربی فعال است و هیچ بافت دیگری از اثرات آن در مورد دیابت نوع 2 متاثر نمی شود.
محققان دریافتند که نقص در ایجاد سلول های چربی به این معنی است که بدن زنان بیشتر با مشکلات استفاده از قند موجود در خون مواجه می شود. از سوی دیگر تنوع ژنی همچنین بر روی صدها ژن دیگر تأثیر می گذارد و موجب ایجاد یک اثر آبشاری می گردد که محققان هنوز به طور کامل آن را کشف نکرده اند.

این یافته ها، نتیجه پنج سال تحقیق، و استفاده از روش های پیچیده ای است که دانشمندان از آن برای بررسی ژنتیک انسان استفاده کرده اند. هم اکنون دیگر موضوع این نیست که چگونه ژن ها بر بدن تاثیر می گذارند، بلکه این است که چگونه ژن ها بر قسمت های خاص بدن تاثیر می گذارند و گاهی نه بدن همه ی افراد.
Civelek  گفت: لحظاتی وجود داشت که ما نمی توانستیم نتایج را تفسیر کنیم. ما مجبور شدیم با یک گروه بزرگ از دانشمندان از سراسر جهان گرد هم آمده و نتایج را بررسی کنیم. یکی از چیزهای جالب این است که اگر شما به این ژن در چربی خود نگاه کنید، هیچ ارتباطی با چربی کلی شما و BMI شما ندارد. این ژن با توزیع چربی در بدن ارتباط دارد.
جلوگیری از دیابت
محققان قصد دارند تحقیقات خود را در مورد اثرات این تغییر ژنی ادامه دهند.
آنها همچنین احتمال ایجاد دارو برای جلوگیری از اثرات مضر این ژن را پیش بینی می کنند. Civelek گفت: برخی از مواد شیمیایی دارای اثراتی بر KLF14 هستند، این بدان معنا نیست که شما می توانید بلافاصله این ماده شیمیایی را در بازار به عنوان یک دارو وارد کنید، اما این به ما فرصت می دهد تا این ساختارهای شیمیایی را دستکاری کنیم و در نهایت بتوانیم آنها را برای انسان ها قابل استفاده نماییم یا به طور خاص سلول های چربی را هدف قرار دهیم.
پرفسور Civelek گفت: در عین حال توصیه های قدیمی هنوز هم بهترین توصیه برای جلوگیری از دیابت است: "شما نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید اما می توانید رژیم غذایی و ورزش خود را تغییر دهید."
دانشمندان یافته های خود را در مجله Nature Genetics منتشر کرده اند.

منبع و سایت خبر:

Nature Genetics, 2018; 50 (4): 572 DOI: 10.1038/s41588-018-0088-x

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180417115634.htm